Aanpassen onjuiste persoonsgegevens

De gemeente houdt gegevens over haar inwoners bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Als uw persoonsgegevens niet goed geregistreerd staan, kunt u de gemeente vragen om dit aan te passen. U kunt uw gegevens controleren op MijnOverheid.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gemeente om uw gegevens aan te passen. Dit heet een correctieverzoek.
  • Laat zien dat uw gegevens niet kloppen. Bijvoorbeeld in een brief van de gemeente waarin uw gegevens fout vermeld staan. Of door een schermafbeelding te maken van uw gegevens die op MijnOverheid staan.
  • Toon met een officieel document aan wat de nieuwe gegevens zijn.

Wat heb ik nodig?

Online

  • Uw DigiD
  • Een document waarop uw foute gegevens staan.
  • Een officieel document waarop de juiste gegevens staan, bijvoorbeeld een huwelijksakte. 

Schriftelijk

Het is belangrijk dat u officiële documenten laat zien. De gemeente kan alleen op basis van officiële brondocumenten gegevens corrigeren in de Basisregistratie Personen. Soms moeten deze documenten aan speciale voorwaarden voldoen. Twijfelt u of heeft u vragen hierover, bel ons dan gerust: 14 - 024.

Hoe lang duurt het?

  • Binnen 4 weken past de gemeente de foute gegevens aan.
  • De gemeente stuurt u een brief als uw gegevens zijn aangepast.
  • Ook als de gemeente uw gegevens niet kan of mag aanpassen, krijgt u daarover een brief.
  • Als u het niet eens bent met de beslissing op uw verzoek, dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente.

Extra informatie

Zijn de gegevens op 'MijnOverheid' goed maar komt de fout voor bij een andere overheidsorganisatie? Dan moet u de fout melden bij de organisatie waar het over gaat. Soms is het niet duidelijk bij welke organisatie dat is.

Daarom is er een Meldpunt Fouten in overheidsregistraties (MFO). Hier kunt u online een melding doen.