Afdelingen

Innovatie, digitalisering en integraal werken zijn voor ons net zo belangrijk als informeel en ongedwongen samenwerken. Wij zijn een warme organisatie waar iedereen alle ruimte krijgt om zich te ontwikkelen en waar plezier en vitaliteit hoog in het vaandel staan. De gemeente Heumen kenmerkt zich door de prettige en informele sfeer.
Onze organisatie bestaat uit 3 afdelingen en een stafafdeling.
Sociaal
De afdeling Sociaal houdt zich bezig met het wel en wee van onze inwoners. In alle verschillende fasen en facetten van het dagelijkse leven. Zo’n 40 betrokken collega’s bieden op een sociale, maar realistische manier ondersteuning en zorg aan iedereen die dat nodig heeft. Ze denken mee over oplossingen en het versterken van de eigen mogelijkheden van onze inwoners. Onder andere met de uitvoering van de Wmo, met participatie, jeugdzorg en schuldhulpverlening. Maar ze houden zich ook bezig met algemeen welzijn, met onderwijs, cultuur en sport. En dit allemaal met één gemeenschappelijk doel, dienstverlening aan en ondersteuning voor iedere inwoner daar waar het nodig is en op de manier die bij hem of haar past.

Ruimte
Groen, huisvesting, duurzaamheid, recreatie, energievoorziening, wegen, inrichting van de ruimte, handhaving… Dit alles komt bij elkaar in onze afdeling Ruimte. Zo’n 45 bevlogen collega’s werken dagelijks aan een gemeente waar het fijn wonen is. Maar de uitdagingen zijn groot; Voor iedereen een passende woning in een veilige omgeving met bereikbare voorzieningen, met aandacht voor groen, duurzaamheid en een goed en zorgvuldig beheer van de openbare ruimte. Om dit alles voor elkaar te krijgen vereist veel wikken en wegen, passen en meten en zo nu en dan compromissen sluiten. Voor nu én toekomstige generaties.

Dienstverlening
Bij afdeling Dienstverlening zorgen zo’n 45 medewerkers dagelijks voor een gestroomlijnde gang van zaken in onze organisatie. De afdeling is onderverdeeld in vier clusters. Een klein overzicht:
- Ons Publiekscentrum is de ingang voor al onze klantcontacten en ondersteunt onze inwoners dagelijks bij hun talloze vragen, afspraken en met al onze gemeentelijke diensten.
- Communicatie en Representatie houdt inwoners en collega’s op de hoogte van alle ontwikkelingen en veranderingen binnen de gemeente en ondersteunt het bestuur bij zijn representatieve taken.
- Bij Personeel en Financiën komen veel lijntjes bij elkaar. Om welke gemeentelijke opgave het ook gaat: financiën bewaakt de in- en uitgaven en zorgt voor een gezonde financiële huishouding. En P&O zorgt ervoor dat iedere collega voldoende toegerust is voor zijn taak.
- Advies & Informatie zorgt voor optimale ondersteuning bij inkoop, digitalisering, juridische kwesties, informatiemanagement en gegevensbeheer.
En wat het extra leuk maakt: de collega’s van dienstverlening werken vóór en mét alle collega’s. Ze kennen dus iedereen en iedereen kent hen.

Concernstaf
De stafafdeling is een kleine afdeling met acht collega’s. Zij vallen rechtstreeks onder de gemeentesecretaris en zitten daardoor vanzelf dicht bij het bestuur en het politieke speelveld. Daardoor krijgen ze veel mee van de boeiende dynamiek in een gemeentelijke organisatie. De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijk voor de organisatie. De stafcollega’s adviseren en ondersteunen hem bij het realiseren van de organisatiedoelen.
