Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Als uw paspoort of identiteitskaart kwijt is of gestolen, moet u hiervan aangifte van vermissing bij de gemeente doen. Dit is nodig om misbruik van uw oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.
Vermissing doorgeven voor kind < 18 jaar
Persoonlijk
U vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente en geeft de vermissing gelijk bij de aanvraag door.
Afspraak maken aanvraag paspoort
Afspraak maken aanvraag identiteitskaart
Na de melding registreert de gemeente de vermissing van uw reisdocument. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor wordt de kans kleiner dat er misbruik van gemaakt wordt.
Moet u onmiddellijk op reis?
Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
Verlies in het buitenland
Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen.
Toch nog gevonden?
Als u uw oude paspoort of identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht dit in te leveren bij de gemeente. Het paspoort of de identiteitskaart is namelijk niet meer geldig. Ook als uw paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beide om misbruik te voorkomen.