Uitkomsten van tender 20 hectare zonnevelden
De gemeente heeft eind januari 2021 een tender uitgezet voor 20 ha zonnevelden. Deze tender is een eerste stap in het realiseren van de totale opgave duurzame energie die grootschalig dient te worden opgewekt. De totale opgave heeft de raad op 30 januari 2020 vastgesteld op 160 TJ. Inmiddels zijn de ingediende voorstellen beoordeeld en heeft het college van B&W de uitkomst van de tender vastgesteld.
In september 2020 heeft de raad het Koersdocument Ruimtelijke visie Duurzame Energie vastgesteld. In dit document zijn de uitgangspunten en vervolgstappen voor de korte en lange termijn vastgelegd. Eén van de vervolgstappen op korte termijn was het uitschrijven van een tender om invulling te geven aan de opgave om 20 ha zonnevelden te realiseren.
Collegebesluit uitkomsten tender
Aan de hand van de in de tender uitvraag vastgestelde criteria én het meewegen van de mening van de direct belanghebbenden uit het gebied zijn de ingediende voorstellen beoordeeld. Het college heeft op 8 juni 2021 besloten in principe medewerking te verlenen aan project 2 ‘Teersche Sluispolder’, het voorstel dat als beste aan de criteria voldoet. Dit betekent dat het college aangeeft dat zij in principe medewerking wil verlenen aan een omgevingsvergunning.
Het vervolg bestaat uit het verder uitwerken van het voorstel en het maken van nadere afspraken tussen de initiatiefnemers van project 2 en de gemeente. Bij verdere uitwerking van het project zullen ook de omwonenden en de omgeving worden betrokken. Daarna kan de initiatiefnemer een omgevingsvergunningaanvraag indienen volgens de gebruikelijke procedures.
Gebiedsplan Energielandschap A73
In het gebiedsplan Energielandschap A73 wordt gekeken hoe de duurzame energie opgave in het gebied past (energielandschap) én tegelijkertijd bijdraagt aan een meerwaarde voor andere functies in het gebied. De uitkomst van de tender wordt in dit proces meegenomen. De verwachting is dat het gebiedsplan in het najaar van 2021 ter vaststelling kan worden voorgelegd aan de raad.